RUQYAH & HIJAMA THERAPY
General Questions أسئلة عامة
Q: What is the best day for Hijama (Cupping)?
A: There are two kinds of Hijama (Cupping). Hijama for sick people, and Hijama for healthy people.
1. Hijama for sick people can be in any day of the week as needed, the best time for it is the time when it is needed the most.
Narrated Ibn `Abbas: The Prophet (ﷺ) was cupped while he was in the state of lhram, and also while he was observing a fast. [Sahih al-Bukhari 1938]
Narrated Ibn `Abbas: The Prophet (ﷺ) was cupped on his head for an ailment he was suffering from while he was in a state of Ihram. at a water, place called Lahl Jamal. Ibn `Abbas further said: Allah’s Apostle was cupped on his head for unilateral headache while he was in a state of Ihram.[Sahih al-Bukhari 5700, 5701]
It was narrated from Jabir: That the Prophet was treated by means of cupping when he was in Ihram for a contusion that he had suffered. [Al-Albani "Sahih An-Nasai"2849]
It was narrated from Jabir that the Prophet (ﷺ) was treated with cupping when he was in the state of Ihram because he did not feel well. [Al-Albani "Sahih Ibn Majjah" 2520]
2. Hijama for protection for healthy people which can be done on any day of the month but it’s preferable to be done on the Sunnah days which are the 17th,19th, and 21st of every lunar month.
Anas narrated: “The Prophet (ﷺ) would get cupped in his jugular veins and his upper back. And he would get cupped on the seventeenth (of the month), (or) the nineteenth, and (or) the twenty-first.” [Al-Albani "Sahih At-Tirmidi"2051]
Narrated Ibn `Abbas: The Prophet (ﷺ) said: “Indeed the best for you to cup on are the seventeenth, the nineteenth, and the twenty-first.” [Al-Albani "Sahih Al-Jami" 2066]
It was narrated from Anas bin Malik that the Messenger of Allah (ﷺ) said: “Whoever wants to be cupped, let him seek out the seventeenth, nineteenth or twenty-first (of the month); and let none of you allow his blood to rage so that it kills him.” [Al-Albani "Sahih ibn Majjah" 2824]
س: ما هي الأيام المفضلة للحجامة؟
ج: أولا علينا أن نعلم أن الحجامة نوعان:
1. حجامة المريض أي الحجامة العلاجية وهي التي يجريها الشخص لعلة مرضية. هذا الحجامة ليس لها وقت محدد وتجرى في أي وقت، بل فِعلها عند الحاجة أبلغ للشفاء. بدليل فعل النبي صلى الله عليه وسلم كما في الحديث الذي رواه عبدالله بن عباس رضي الله عنه:( أن النبيَّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم احتجَم وهو مُحرِمٌ، واحتجَم وهو صائمٌ ) [البخاري:1938]
وفي رواية أخرى عن عبد الله بن عباس:( أنَّ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ احتجم وهو مُحرمٌ في رأسهِ، من شقيقةٍ كانتْ بهِ ) [البخاري:5701]
وعن أنس بن مالك:( أنَّ رسولَ الله صلَّى الله علَيهِ وسلَّمَ احتَجمَ وَهوَ مُحرمٌ على ظَهْرِ القدمِ من وجَعٍ كانَ بِهِ) [الألباني"صحيح أبي داود":1837]
وعن جابر بن عبدالله قال:( احتجمَ وَهوَ مُحرمٌ عن رَهصةٍ أخذتْهُ ) [الألباني"صحيح ابن ماجة":2520]
وبسند صحيح عن أنس بن مالك: ( أنَّ رسولَ الله صلَّى الله علَيهِ وسلَّمَ احتَجمَ وَهوَ مُحرمٌ على ظَهْرِ القدمِ من وَثءٍ كانَ بِهِ ) [الألباني"صحيح النسائي":2849]
من خلال الأحاديث الصريحة تبين أن النبي صلى الله عليه وسلم لم ينتظر يوما معينا لاجراء الحجامة، بل فعلها وقت الحاجة.
2. الحجامة الوقائية. وهي الحجامة التي يجريها الشخص للوقاية من الأمراض. ويستحب أن تكون في الأيام المسنونة، وهي السابع عشر والتاسع عشر والواحد والعشرين من كل شهر هجري وهذا لا يعني أن اجرائها في غير هاته الأيام لا ينفع. فعن أنس بن مالك:( كانَ رسولُ الله صلَّى الله علَيهِ وسلَّمَ يحتَجِمُ في الأخدعَينِ والكاهلِ، وَكانَ يحتَجِمُ لسبعَ عشرةَ وتسعَ عشرةَ، وإحدَى وعشرينَ ) [الألباني" صحيح الترمذي" 2051]
وعن عبد الله بن عباس بسند صحيح أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:( إنَّ خيرَ ما تحتجمونَ فيه يومَ سبعَ عشرةَ، و تسعَ عشرةَ، و يومَ إحدى و عشرينَ ) [الألباني "صحيح الجامع":2066]
وفي حديث أنس بن مالك أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:( مَن أرادَ الحجامةَ، فليتحَرَّ سبعةَ عشرَ، أو تسعةَ عشرَ، أو إحدى وعِشرينَ، ولا يتبيَّغْ بأحدِكُمُ الدَّمُ فيقتلَهُ ) [الألباني"صحيح ابن ماجة":2842]
هناك أحاديث تتكلم عن أيام الأسبوع المفضلة لكن لا ترقى الى درجة الصحة. فمعظما ضعيفة أو مرفوعة.
Q: How many times can the person do cupping?
A: In fact, Hijama (Cupping) can be done as often as needed for the sick person, but it’s preferable for the healthy person to not abuse it and do it twice or thrice a year.
س: كم مرة يستطيع الشخص أن يحتجم ؟
ج: يستطيع الانسان أن يحتجم كلما دعت الضرورة وخاصة المريض. أما الحجامة الوقائية لغير المريض فأنصح بأن لا يكثر من الحجامة، بل تكفيه مرتين أو ثلاثة في السنة.
Q: Can the Cupper get paid for his job?
A: The profession of Cupper is the same as any other profession and it is allowed for the Cupper to get paid.
Narrated Ibn `Abbas: When the Prophet (ﷺ) was cupped, he paid the man who cupped him his wages. [Sahih al-Bukhari 2278]
Narrated Ibn `Abbas: Once the Prophet (ﷺ) got his blood out (medically) and paid that person who had done it. If it had been illegal, the Prophet (ﷺ) would not have paid him. [Sahih al-Bukhari 2103]
Ibn 'Abbas reported that Allah's Apostle (ﷺ) got himself cupped and gave to the cupper his wages and he put the medicine in the nostril. [Sahih Muslim 1202 d]
Narrated Ibn `Abbas: When the Prophet (ﷺ) was cupped, he paid the man who cupped him his wages. If it had been undesirable he would not have paid him. [Sahih al-Bukhari 2279]
س: هل يجوز أخذ الأجرة على الحجامة؟
ج: الحجامة مهنة مثلها مثل باقي المهن ويجوز للحجام ان يأخذ أجرا عن عمله. فعن أنس بن مالك رضي الله عنه قال:( احتجمَ رسولُ اللهِ صلَّى الله عليهِ وسلَّمَ وحجمَه أبو طيبةَ فأمرَ لَه بصاعينِ من طعامٍ وَكلَّمَ أهلَه فوضع عنهُ من خراجِه وقالَ إنَّ أفضلَ ما تداويتُم بِه الحجامةَ أو إنَّ من أمثلِ دوائِكمُ الحجامةَ) [الألباني"صحيح الترمذي" :1278]
فقد روى البخاري عن عبدالله بن عباس قال:( احتجمَ النبيُّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ وأَعْطَى الحجَّامَ أَجْرَهُ ، ولو علمَ كراهيةً لم يُعْطِهِ ) [البخاري:2279]
وفي صحيح مسلم عن عبد الله بن عباس:( أنَّ النبيَّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ احتجمَ . وأعطى الحجامَ أجرَه . واستعْطَ) [مسلم:1202]
ولما سُئِلَ أنس بن مالك عن أَجرِ الحَجَّامِ، فقال: احتجَمَ رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم،حَجَمَهُ أبو طَيْبَةَ، وأعْطاهُ صاعَيْنِ من طَعامٍ، وكَلَّمَ مَوالِيَهُ فخَفَّفُوا عنه، وقال:( إن أمثَلَ ما تَداوَيتُم به الحِجامَةُ، والقُسطُ البَحْرِيُّ ). وقال:( لا تُعَذِّبوا صِبيانَكُم بالغَمزِ مِن العُذْرَةِ، وعليكم بالقُسطِ ) [البخاري:569]
Q: Is Ruqyah a cure for spiritual illnesses only?
A: Ruqyah is a cure for all kinds of illnesses )Spiritual, black magic, evil eye, epilepsy, etc.), and physical ailments. Allah said in the Qur’an: “And We send down of the Quran that which is healing and mercy for the believers, but it does not increase the wrongdoers except in loss.” [Israa: 82]
And He also said in Surat Fussilat “Say, It is, for those who believe, a guidance and cure." And those who do not believe - in their ears is deafness, and it is upon them blindness.” [Fussilat 41:44]
Allah said in these two verses that the Qur’an is a cure. He didn’t say it is a cure for spiritual illnesses only. That means the Qur’an is a cure for all kinds of sickness as long as a person believes in the power of the Qur’an. A person should believe that the Qur’an only cures with Allah’s will.
س: هل القران شفاء للأمراض الروحية فقط؟
ج: القران الكريم شفاء لكل داء، سواء كان الداء روحيا مثل السحر والعين والصرع وغيرها من الأمراض الروحية، أَمِ الأمراض الجسدية لأن الله عز وجل قال:{ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا ﴿٨٢﴾ } الإسراء
وقال تعالى في سورة فصلت:{ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ ۖ وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى ۚ ... ﴿٤٤﴾} فصلت
فالله عز وجل ذكر في الآيتين الكريمتين أن القرآن شفاء، ولم يخصص أن القرآن شفاء للأمراض الروحية فقط، بل جاءت كلمة "شفاء" مطلقة مما يدل على أن القرآن شفاء لكل أنواع الأمراض بالنسبة للمؤمنين. وعليه فان شرط الشفاء أن يكون الإنسان مؤمنا مسلما وليس كافرا، وأن لا يكون عنده شك في قوة القرآن في الشفاء ثم أن لا يعتقد أن القرآن شفاء لوحده بل هو شفاء باذن الله عز وجل.
Q: Is there is any specific verses or chapters from the Qur’an to use as Ruqyah?
A: All Qur’an is a cure with Allah’s will. But the experience of the person who does Ruqyah is important in choosing what he needs for different illnesses. Example: The Raqi may use the verses of black magic to cure the person who is affected by black magic. Or he may use the verses of the evil eye for the person who is affected by the evil eye etc. Among the best chapters in the Qur’an is Surat Al-Fatiha. In Sahih Muslim Abu Sa'id Al Khudri reported that some persons amongst the Companions of Allah's Messenger (ﷺ) set out on a journey and they happened to pass by a tribe from the tribes of Arabia. They demanded hospitality from the members of that tribe, but they did not extend any hospitality to them. They said to them: Is there any person who treats with Qur’an amongst you, as the chief of the tribe has been bit by a scorpion? A person amongst us said: ‘Yes. So, he came to him, and he practiced Incantation with the help of Surat al-Fatiha, and the person became cured. He was given a flock of sheep (as payment)”. [Sahih Muslim:2201]
Also, Surat Al-baqarah, Abu Umama said he heard Allah's Messenger (ﷺ) say: “Recite Surah al-Baqarah, for to take recourse to it is a blessing and to give it up is a cause of grief, and the magicians cannot confront it. Mu’awiya said: It has been conveyed to me that here Batala means magicians.” [Sahih Muslim 804 a]
Surat Al-falaq and surat An-nass It was narrated that Abu Sa'eed said: “The Messenger of Allah (ﷺ) used to seek refuge from the evil eye of the Jinn and the evil eye of humans. When Al-Mu'awwadhatan were revealed, he started to recite them and stopped reciting anything else.” [Al-albani"Sahih An-nassa'i:5509]
س: هل هناك آيات أو سور بعينها تستعمل للشفاء ؟
ج: القرآن كله شفاء باذن الله. لكن خبرة الراقي مهمة في انتقاء الآيات والأدعية التي تناسب نوعية المرض مثل آيات السحر ومدى تأثيرها على المسحور أو آيات العين. ومن أعظم سورة القرآن الشافية باذن الله سورة الفاتحة، فقد أخرج مسلم في صحيحه عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أنَّ ناسًا من أصحابِ رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ كانوا في سفرٍ. فمروا بحيٍّ من أحياء ِالعربِ. فاستضافوهم فلم يُضَيِّفوهم. فقالوا لهم: هل فيكم راقٍ ؟ فإنَّ سيِّدَ الحيِّ لديغٌ أو مُصابٌ. فقال رجلٌ منهم: نعم. فأتاه فرقاه بفاتحةِ الكتابِ. فبرأ الرجلُ. فأُعطِيَ قطيعًا من غنمٍ. فأبى أن يقبلَها. وقال: حتى أذكرَ ذلك للنبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ. فأتى النبيَّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ فذكر ذلك له. فقال: يا رسولَ اللهِ. واللهِ. ما رقيتُ إلا بفاتحةِ الكتابِ. فتبسَّم وقال " وما أدراك أنها رُقيةٌ ؟ ". ثم قال " خُذوا منهم. واضربوا لي بسهمٍ معكم".وفي رواية: بهذا الإسناد. وقال في الحديث: فجعل يقرأ أمَّ القرآنِ، ويجمع بزاقَه، ويتفُلُ. فبرِأَ الرجُلُ.[مسلم:2201]
وكذلك سورة البقرة لا يقدر عليها البطلة وهم السحرة؛ كما قال النبي صلى الله عليه وسلم في حديث أبي أمامة الباهلي رضي الله عنه:( اقرَؤوا سورةَ البقرةِ . فإنَّ أَخْذَها بركةٌ .وتركَها حسرةٌ . ولا يستطيعُها البَطَلَةُ. قال معاويةُ : بلغني أنَّ البطلَةَ السحرةُ ) [مسلم:804]
ثم المعوذتان، ففي حديث أبي سعيد الخذري:( كان رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليْهِ وسلَّمَ يتعوَّذُ من عينِ الجانِّ، وعينِ الإنسِ ، فلما نزلتِ المُعوِّذتانِ، أخذ بهما ، وترك ما سوى ذلك) [الألباني"صحيح النسائي" 5509]
Q: Some people who do Ruqyah take money from people as payment. Is it ok to get paid doing Ruqyah or reading the Qur’an?
A: It’s permissible for the person who does Ruqyah to get paid and ask for payment for reading the Qur’an and doing his job. In Sahih Al-Bukhari Narrated Ibn `Abbas: Some of the companions of the Prophet (ﷺ) passed by some people staying at a place where there was water and one of those people had been stung by a scorpion. A man from those staying near the water came and said to the companions of the Prophet, ‘Is there anyone among you who can do Ruqya as near the water there is a person who has been stung by a scorpion.’ So, one of the Prophet’s companions went to him and recited Surat-al-Fatiha for a sheep as his fee. The patient got cured and the man brought the sheep to his companions who disliked that and said, ‘You have taken wages for reciting Allah’s Book.’ When they arrived at Medina, they said, ‘O Allah's Messenger (ﷺ)! (This person) has taken wages for reciting Allah’s Book’ On that Allah’s Messenger (ﷺ) said, ‘You are most entitled to take wages for doing a Ruqya with Allah’s Book.’” [Sahih al-Bukhari 5737]
And in Sahih Muslim Abu Sa'id Khudri reported that some persons amongst the Companions of Allah's Messenger (ﷺ) set out on a journey, and they happened to pass by a tribe from the tribes of Arabia. They demanded hospitality from the members of that tribe, but they did not extend any hospitality to them. They said to them: Is there any can treat amongst you, at the chief of the tribe has been stung by a scorpion? A person amongst us said: ‘Yes. So, he came to him, and he did Ruqyah to him with Surat Al-Fatiha and the person became all right. He was given a flock of sheep (as payment), but he refused to accept that, saying: I shall make a mention of it to Allah’s Apostle (ﷺ), and if he approves of it. then I shall accept it. So, we came to Allah’s Apostle (ﷺ) and made a mention of that to him and he (that person) said: Allah’s Messenger by Allah, I did not practice incantation but with the help of Sura Al-Fatiha of the Holy Book. He (the Holy Prophet) smiled and said: How did you come to know that it can be used (as Ruqyah)? - and then said: Take out of that and allocate a share for me along with your share.” [Sahih Muslim 2201]
These hadiths indicate the permissibility of receiving a reward for performing ruqyah and reading the Qur’an.
س: بعض الرقاة يطلبون أجرا على رقية المرضى. هل يجوز أخذ ثمن على كتاب الله ؟
ج: نعم يجوز للراقي أن يطلب أجراً على عمله وقراءة القرآن. فقد أخرج البخاري في صحيحه عن ابن عباس رضي الله عنه أنَّ نفَرًا من أصحابِ النبيِّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ مَرُّوا بماءٍ، فيهمْ لَدِيغٌ أو سَلِيمٌ، فَعَرَضَ لهمْ رجلٌ من أهلِ الماءِ، فقالَ: هلْ فيكمْ منْ راقٍ، إنَّ في الماءِ رجلًا لدِيغًا أو سَليمًا، فانطلقَ رجلٌ منهمْ، فقرأَ بفاتحةِ الكتابِ على شَاءٍ، فبَرَأَ ، فجاءَ بالشَّاءِ إلى أصحابِهِ، فَكرِهوا ذلكَ وقالُوا: أَخَذْتَ على كتابِ اللهِ أجرًا، حتى قدِمُوا المدينةَ، فقالوا: يا رسولَ اللهِ، أخَذَ على كتابِ اللهِ أجرًا، فقالَ رسولُ اللهِ صلى اللهُ عليهِ وسلَّمَ:( إنَّ أحقَّ ما أخَذْتُمْ عليهِ أجرًا كتابُ اللهِ) [البخاري:5737]
وفي صحيح مسلم عن أبي سعيد الخذري:( أنَّ ناسًا من أصحابِ رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ كانوا في سفرٍ. فمروا بحيٍّ من أحياء ِالعربِ. فاستضافوهم فلم يُضَيِّفوهم. فقالوا لهم: هل فيكم راقٍ ؟ فإنَّ سيِّدَ الحيِّ لديغٌ أو مُصابٌ. فقال رجلٌ منهم :نعم. فأتاه فرقاه بفاتحةِ الكتابِ. فبرأ الرجلُ. فأُعطِيَ قطيعًا من غنمٍ. فأبى أن يقبلَها. وقال: حتى أذكرَ ذلك للنبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ. فأتى النبيَّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ فذكر ذلك له. فقال: يا رسولَ اللهِ. واللهِ. ما رقيتُ إلا بفاتحةِ الكتابِ. فتبسَّم وقال: " وما أدراك أنها رُقيةٌ ؟ ". ثم قال: "خُذوا منهم واضربوا لي بسهمٍ معكم". وفي رواية: بهذا الإسناد. وقال في الحديث: فجعل يقرأ أمَّ القرآنِ، ويجمع بزاقَه، ويتفُلُ. فبرِأَ الرجُلُ) [مسلم:2201]
هذان الحديثان دليلان على جواز أخْذ الأُجرَةِ على الرُّقيةِ. وحُجَّة على من أنكر أخذ الأجرة على الرقية الشرعية وقراءة القرآن. فأهل القبيلة لمَّا برأ سيدهم أعطوا للصحابة قطيعًا من الغَنمِ الذي تعاقَدوا معهم عليه. فقد تعاقدوا على الأجر قبل ممارسة الرقية.
وفي الحديثِ: الرُّقيةُ بِشَيْءٍ مِن كتابِ الله تعالى، وأنَّ سُورةَ الفاتِحَةِ فيها شِفَاءٌ؛ ولِهَذا مِن أسمائِها الشَّافية.
Q- How to distinguish between the person who does Ruqyah and the diviner /fortuneteller/magician?
A- The person who practices the correct Ruqyah in dealing with the patient reads verses from the Qur’an in a clear Arabic language. He does not need to use Jinn to help the patient. He does not claim to know the unseen. He does not use vague words. He does not deal with talismans. Neither the name of the mother nor the father nor their place and date of birth shall be requested. The patient is not required to slaughter carcasses to be cured.
But the diviner /fortuneteller/magician always asks the patient about his mother’s name.
He asks the patient to bring him some of his clothing, hair, or nails…
He asks the patient to sacrifice a black rooster, or an animal with certain descriptions to give it a sacrifice to the Jinn.
He asks women to bring him from Menstrual blood.
Sometimes he uses unknown words or words to indicate the names of the jinn and devils.
He gives the patient talismans containing numbers, and unknown symbols.
He asks the patient to not wash or clean for a certain time.
He asks the patient to bury some spells or burn them.
He tells the patient the name of the person who enchanted him or indicates the place of magic.
He claims to know some unknown stuff about the patient.
He diagnoses the patient's condition by sight at entry or by phone when he gives him his mother’s name.
س- كيف نعرف أن الشخص ساحر أو مشعوذ وليس راقي؟
ج- الراقي في تعامله مع المريض يقرأ ايات من كتاب الله بلسان عربي مفهوم لا لبس فيه. لا يحتاج الى الاستعانة بالجن في التعامل مع المريض. لا يدَّعي معرفة الغيب. لا يستعمل كلام مُبهم. لا يتعامل بالطلاسم. لا يطلب اسم الأم أو الأب ولا مكان وتاريخ ولادتهما. لا يطلب من المريض أن يذبح الذبائح
أما الساحر او المشعوذ: عادة ما يسأل المريض عن اسم أمه. أو يطلب من المريض بعض الأثر من الملابس أو الشعر أو الأظافر. وقد يطلب من المريض أن يذبح دِيكا أسودا أو حيوانا بأوصافٍ معينة ليقدمه قرباناً للجن. وقد يطلب من المرأة دم الحيض. أحيانا يذكر كلمات غير مفهومة قد تدل على أسماء الجن والشياطين. إعطاء المريض حجاباً أو طلاسم تحتوى على مربعات، وأرقام، ورموز غير مفهومة. يأمر المريض بأن لا يغتسل لمدة معينة أو اِعطاء المريض أشياء يدفنها في الأرض أو يحرقها
يُخْبِر المريض باسم الشخص الذي سَحره أو يدلُّه على مكان السِّحر. يدعي معرفة بعض الغيبيات تتعلق بالمريض: مكان الولادة – بعضق الأمور التي حدثت للمريض- اسم المرض- يوم الحظ.