RUQYAH & HIJAMA THERAPY
The definition of Ruqyah
Ruqyah is the treatment of spiritual and physical diseases using the Qur’an and Sunnah, in addition to supplication, seeking refuge, and prophetic medicines.
Al-Suyuti set three conditions for the permissibility of this type of Ruqyah:
First: It must be from the Qur’an and the names and attributes of Allah
Second: It must be in Arabic (with understandable Arabic words).
Third: The belief that Ruqyah will not be effective except with Allah’s permission.
On the other hand, there is what is known as polytheistic Ruqyah (magic, amulets, and incantations): it is usually in a language other than Arabic, or its meaning is incomprehensible, or it is in the names of jinn and devils, or it contains polytheism.
معنى الرقية
الرقية: من رقاه يرقيه رقيا. أي: عوَّذه بالله.
قال الأزهري:( رقى الراقي رقية ورقيا. اذا عوذ ونفث) [تهذيب اللغة:9/293]
وقال بن الأثير:( الرقية: العوذة التي يرقي بها صاحب الافة، كالحمى والصرع، وغير ذلك من الافات) [النهاية في غريب الحديث:2/254]
وقال ابن تيمية:(الرقى بمعنى التعويذ، والاسترقاء طلب الرقية، وهو من أنواع الدعاء) [مجموع الفتاوى:1/182-10/195]
الرقية على قسمين:
أولا: رقية شرعية: وهي ما توفرت فيه الشروط الصحيحة كما قال عبد الله بن عبد الوهاب:( قال السيوطي رحمه الله: قد أجمع العلماء على جواز الرقى عند اجتماع ثلاثة شروط:أن يكون بكلام الله تعالى أو بأسمائه وصفاته.
أن يكون باللسان العربي وبما يعرف معناه.
أن يعتقد أن الرقية لا تؤثر بذاتها بل بتقدير الله تعالى) [تيسير العزيز الحميد شرح كتاب التوحيد-167]
ثانيا: رقية بدعية:
وهي ما كانت بغير العربية.
ما كانت غير مفهومة المعنى.
اذا اشتملت على الشرك، أو أسماء للجن، أو ملوكهم، وما لا معنى له من حروف مقطعة، أو نحوها.
أن يعتقد أنها مؤثرة بذاتها، حتى لو كانت مما توفرت فيها شروط الرقية الشرعية.
يقول ابن عبد البر:( أَنَّ الرَّقْيَ يَدْفَعُ الْبَلَاءَ، وَيَكْشِفُهُ اللَّهُ بِهِ، وَهُوَ مِنْ أَقْوَى مُعَالَجَةِ الْأَوْجَاعِ لِمَنْ صَحِبَهُ الْيَقِينُ الصَّحِيحُ، وَالتَّوْفِيقُ الصَّرِيحُ، وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ) [ابن عبد البر" التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد" ص:29]
قال عبدالرحمن السعدي:( فالشفاء: الذي تضمنه القرآن، عام لشفاء القلوب، ولشفاء الأبدان من آلامها وأسقامها ) ["تيسير الكريم الرحمن" 3/128]
Ruqyah prevents calamity. It is the strongest treatment for pain for those who have certainty.
Ruqyah is not limited to a specific person. The Muslim can treat himself, treat others, and be treated by others. It is also permissible for a man to treat his wife and the wife to treat her husband.
There is no doubt that piety and righteousness bring more benefits and affect.
Allah Almighty said: “Indeed, Allah only accepts from the righteous [who fear Him].” [Qur’an 5:27]
He the most Exalted also said, “And We send down of the Quran that which is healing and mercy for the believers, but it does not increase the wrongdoers except in loss.” [Israa: 82]
The healing mentioned in the Qur’an is to heal hearts and bodies from pain and diseases.
Uthman bin Abu al-'As Thaqafi reported that he made a complaint of pain to Allah's Messenger (ﷺ) that he felt in his body at the time he had become Muslim. Thereupon Allah's Messenger (ﷺ) said: “Place your hand at the place where you feel pain in your body and say Bismillah (in the name of Allah) three times and seven times A'udhu billahi wa qudratihi min sharri ma ajidu wa uhadhiru (I seek refuge with Allah and with His Power from the evil that I find and that I fear). [Sahih Muslim 2202]
عن نافع بن جبير عن عثمانَ بنِ أبي العاصِ الثَّقفيِّ؛ أنه شكا إلى رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ وجعًا، يجدُه في جسدِه منذ أسلمَ. فقال له رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ:( ضَعْ يدَك على الذي تألَّم من جسدِك. وقلْ: باسم اللهِ، ثلاثًا. وقل، سبعَ مراتٍ: أعوذُ باللهِ وقدرتِه من شرِّ ما أجدُ وأُحاذِر) [مسلم:2202]
In another narration ‘Uthman bin Abul-‘As Thaqafi said: “ “I came to the Prophet (ﷺ), and I was suffering pain that was killing me. The Prophet (ﷺ) said to me: ‘Put your right hand on it and say: Bismillah, A’udhu bi’izzatil- lahi wa qudratihi min sharri ma ajidu wa uhadhiru. (In the Name of Allah, I seek refuge in the Might and power of Allah from the evil of what I feel and what I fear),” seven times.’ I said that, and Allah healed me.”
وعند الألباني في صحيح ابن ماجة:( اجعل يدَكَ اليُمنى عليهِ، وقُلْ بسمِ اللَّهِ أعوذُ بعزَّةِ اللَّهِ، وقدرتِهِ من شرِّ ما أجدُ، وأحاذرُ، سبعَ مرَّاتٍ، فقلتُ ذلِكَ، فَشفانيَ اللَّهُ) [الألباني"صحيح ابن ماجة" 2855]
Healing with the sound of the Qur'an reflects on the affected cells which give those cells a life again and start working properly. That is why now in our time scientists have started using sound to cure the most difficult sicknesses by reprogramming the affected cells. “ Whether or not we hear it, everything has a sound, a vibration all its own” [writes Joshua Leeds in The Power of Sound (Healing Arts Press, 2001)]
Allah Almighty said: “˹It is˺ Allah ˹Who˺ has sent down the best message—a Book of perfect consistency and repeated lessons—which causes the skin ˹and hearts˺ of those who fear their Lord to tremble, then their skin and hearts soften at the mention of ˹the mercy of˺ Allah. That is the guidance of Allah, through which He guides whoever He wills. But whoever Allah leaves to stray will be left with no guide.” [Az-Zumar 39:23]
قال تعالى:{ اللَّـهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّـهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُضْلِلِ اللَّـهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ ﴿٢٣﴾} الزمر
الرقية الشرعية أو العلاج بالقرآن والسنة النبوية هو أفضل وأسهل طريقة لإعادة التوازن للخلية المتضررة في جسم الانسان حيث أن تلاوة القرآن لها تأثير على إعادة توازن الخلايا من خلال تنشيط خلايا الدماغ المسؤولة عن قيادة الجسم.
فالتأثير الصوتي للقرآن على خلايا الجسم يكون سببا للشفاء لأن الخلايا تتجاوب وتتأثر بترددات الصوت. وهذا ما يحاول فعله العلماء حيث بدؤوا يركزون على الذبذبات الصوتية في علاج الأمراض المستعصية بواسطة إعادة برمجة الخلايا المتضررة.
يقول تعالى:{ وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَىٰ ۗ بَل لِّلَّـهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا ۗ ...﴿٣١﴾} الرعد
Allah Almighty said: “If there were a recitation that could cause mountains to move, or the earth to split, or the dead to speak, ˹it would have been this Quran˺. But all matters are by Allah’s Will.”
[Ar-Ra’d 13:31]
هناك أمراض لا يعالجها الاَّ القرآن مثل المس الشيطاني والصرع والسحر والعين.
يقول النبي صلى الله عليه وسلم في الحديث الصحيح الذي أخرجه مسلم عن عبد الله بن عباس:( العينُ حقٌّ. ولو كان شيٌء سابقُ القدرِ سبقتْهُ العينُ وإذا استغسلتم فاغسلوا ) [مسلم:2188]
Some sicknesses cannot be cured except with the Qur’an such as Black magic (Sihr), Evil eye, and Epilepsy. Ibn ‘Abbas reported Allah’s Messenger (ﷺ) as saying: “The influence of an evil eye is a fact; if anything would precede the destiny it would be the influence of an evil eye, and when you are asked to take a bath (as a cure) from the influence of an evil eye, you should take bath”. [Sahih Muslim 2188]
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ:( انْطَلَقَ نَفَرٌ مِن أَصْحَابِ النَّبيِّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ في سَفْرَةٍ سَافَرُوهَا، حتَّى نَزَلُوا علَى حَيٍّ مِن أَحْيَاءِ العَرَبِ، فَاسْتَضَافُوهُمْ فأبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُمْ، فَلُدِغَ سَيِّدُ ذلكَ الحَيِّ، فَسَعَوْا له بكُلِّ شَيءٍ، لا يَنْفَعُهُ شَيءٌ، فَقالَ بَعْضُهُمْ: لو أَتَيْتُمْ هَؤُلَاءِ الرَّهْطَ الَّذِينَ نَزَلُوا؛ لَعَلَّهُ أَنْ يَكونَ عِنْدَ بَعْضِهِمْ شَيءٌ، فأتَوْهُمْ، فَقالوا: يا أَيُّهَا الرَّهْطُ، إنَّ سَيِّدَنَا لُدِغَ، وَسَعَيْنَا له بكُلِّ شَيءٍ، لا يَنْفَعُهُ؛ فَهلْ عِنْدَ أَحَدٍ مِنكُم مِن شَيءٍ؟ فَقالَ بَعْضُهُمْ: نَعَمْ، وَاللَّهِ إنِّي لَأَرْقِي، وَلَكِنْ وَاللَّهِ لَقَدِ اسْتَضَفْنَاكُمْ فَلَمْ تُضَيِّفُونَا، فَما أَنَا بِرَاقٍ لَكُمْ حتَّى تَجْعَلُوا لَنَا جُعْلًا، فَصَالَحُوهُمْ علَى قَطِيعٍ مِنَ الغَنَمِ، فَانْطَلَقَ يَتْفِلُ عليه، وَيَقْرَأُ: (الحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِينَ)، فَكَأنَّما نُشِطَ مِن عِقَالٍ، فَانْطَلَقَ يَمْشِي وَما به قَلَبَةٌ، قالَ: فأوْفَوْهُمْ جُعْلَهُمُ الَّذي صَالَحُوهُمْ عليه، فَقالَ بَعْضُهُمْ: اقْسِمُوا، فَقالَ الَّذي رَقَى: لا تَفْعَلُوا حتَّى نَأْتِيَ النَّبيَّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ فَنَذْكُرَ له الَّذي كَانَ، فَنَنْظُرَ ما يَأْمُرُنَا، فَقَدِمُوا علَى رَسولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ فَذَكَرُوا له، فَقالَ: وَما يُدْرِيكَ أنَّهَا رُقْيَةٌ؟ ثُمَّ قالَ: قدْ أَصَبْتُمْ، اقْسِمُوا، وَاضْرِبُوا لي معكُمْ سَهْمًا. فَضَحِكَ رَسولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ) [البخاري:2276/ مسلم:2201]
نستخلص من الحديث أربعة مسائل:
1- القرآن كلُّه بَرَكةِ، وفيه من الآيات والسورما يَختَصُّ بالرُّقيةِ.
2- حصول شفاء هذا اللديغ بِسُمِّ العقرب بقراءة الفاتحة علیه، فأغنته عن الدواء. فسُورةَ الفاتِحَةِ فيها شِفَاءٌ؛ ولِهَذا مِن أسمائِها (الشَّافيةُ).
3- جواز أخْذُ الأُجرَةِ على الرُّقيةِ.
4- تَورُّعُ الصَّحابةِ عن أخْذِ شَيءٍ قبْلَ مَعرِفةِ الحكْمِ الشَّرعيِّ فيه.
Narrated Abu Sa’id Al Khudri: “Some of the Companions of the Prophet (ﷺ) went on a journey. They encamped with a clan of the Arabs and sought hospitality from them, but they refused to provide them with any hospitality. The chief of the clan was stung by a scorpion or bitten by a snake. They gave him all sorts of treatment, but nothing gave him relief. One of them said: Would that you have gone to those people who encamped with you ; some of them might have something which could give you relief to your companion. (So, they went and) one of them said: Our chief has been stung by a scorpion or bitten by a snake. We administered all sorts of medicine, but nothing gave him relief. Has anyone of you anything useful? One of those people said: I shall apply charm; we sought hospitality from you, but you refused to entertain us. I am not going to apply charm until you give me some wages. So, they offered them some sheep. He then came to and recited Fatiha-al-Kitab and spat until he was cured as if he were set free from a bond. Thereafter they made payment of the wages as agreed by them. They said: Apportion (the wages). The man who applied the charm said: Do not do until we come to the Messenger of Allah (ﷺ) and consult him. So, they came to the Messenger of Allah (ﷺ) next morning and mentioned it to him. The Messenger of Allah (ﷺ) said: From where did you learn that it was a charm? You have done right. Give me a share along with you.” [Al-Bukhari:2276 / Muslim:2201]
Note:
تنبيه:
أثناء سماعك لأية رقية، اذا أحسست باختناق أو ضيق في التنفس أو خوف، حاول أن تهدأ ما استطعت واختر( رقية السكينة ) واسمعها بتدبر. حاول أن تكررها مرات عديدة حتى ترجع الى حالتك الطبيعية.
Ruqyah for Fear and Tranquility
رقية السكينة والطمأنينة
Sihr & witchcraft Ruqyah
رقية السحر
Evil Eye & jealousy Ruqyah
رقية العين والحسد
Jinn Lover Ruqyah
رقية المس العاشق
Ruqyah of torment and Burning
رقية العذاب والحرق
Ruqyah to untie the knots in the body
رقية فك العُقّد
Ruqyah to remove the Jinn from the body
رقية اخراج الجن من الجسد
Infertility & Wombs
رقية العُقْم والأرحام
Ruqyah for Bones
رقية ألم العظام
Ruqyah for Obstacles
رقية التعطيل
Ruqyah with Dua’a
رقية بالدعاء
Athan Ruqyah
رقية بالآذان
Al-Kursi & 3 Kul
اية الكرسي والمعوذتين